Діагностика мовлення дитини в домашніх умовах

Серед дошкільнят, як і серед школярів, завжди були діти з чітко вираженими мовленнєвими порушеннями. Порушення звуковимови в ранньому віці (від 1,5 до 2,5 років) пояснюється недостатнім загальним розвитком дитини, несформованістю артикуляційного апарату, мінімальні мозкові дисфункції, які може діагностувати невропатолог.Однак 4-5-річні діти самі починають помічати недоліки вимови і нерідко дуже болісно переживають це. Вони уникають слів з «важкими» звуками, соромляться говорити. Мовленнєві порушення залишають відбиток і на психічному розвитку особистості. Такі діти часто пасивні, нервові, погано контактують з оточуючими.

Виправлення звуковимови починають з логопедичного обстеження загального стану розвитку мовлення, звуковимови і фонематичного (мовленнєвого) слуху. Далі аналізують характер виявлених недоліків і визначають шляхи їх усунення.
Починати логопедичну діагностику доцільно з бесід на знайомі для дитини теми: «Які у тебе є іграшки?», «Де ти був учора, що бачив?» тощо або запропонувати розповісти вірш, переказати добре відому казку.

З метою більш глибокого вивчення мовлення проводять спеціальне логопедичне обстеження. Для їх проведення потрібно підібрати іграшки або малюнки, в назвах яких присутні складні для вимови звуки, які стоять на початку, в середині та в кінці слова. Наприклад: на звук [Ш] – шапка, кішка, душ; на звук [С] – сонце, велосипед, автобус; на звук [Ч] – черепаха, хлопчик, ключ; на звук [Р] – риба, корова, помідор; на звук [Л] – лампа, ялинка, дятел. Таке логопедичне завдання можна використовувати для перевірки звуковимови всіх вікових категорій. З метою посилення інтересу можна запропонувати малюкам самим виймати малюнки або іграшки з коробки або чарівного мішечка.

Вивчаючи мовлення дитини, можна також перевірити стан фонематичного слуху. Встановити, наприклад, чи помічає дитина правильну чи неправильну вимову у дорослих, чи усвідомлює, що сама допускає ті чи інші помилки. Для цього етапу діагностики ви можете попросити дитину повтори склади, які є близькі за звучанням : “па –ба, па-ба-па, ба-па-ба, то-до, то-до-то”.Запропонувати дитині показати на малюнку, де мишка, а де миска?

Також ще рекомендую за допомогою артикуляційної гімнастики продіагностувати артикуляційний апарат. Чи може дитина утримувати статичну вправу «Лопаточку», щоб язичок не відхиляв чи не тремтів. Також чи може проводити динамічну вправу «Гойдалку» переключення рухів язичком вверх-вниз. Чи піднімається язичок вверх.

Якщо ж у вас під час діагностики виникли труднощі чи ви помітили, що є складнощі у корекційні роботі,рекомендую звернутися за консультацією до логопеда, який, володіючи різноманітними методиками, схемами, прийомами завжди зможе комплексно провести логопедичне обстеження і підібрати корекційну програму, виходячи з індивідуальних особливостей кожної дитини.

© 2016, Надія Думич. All rights reserved.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.